Eines per a la bona governança dels ens locals i la innovació del sector públic

El Consell d'Europa i l'OCDE animen les administracions locals a seguir treballant pel govern obert i la participació ciutadana

DIPLOCAT i la Secretaria de Govern Obert del Departament d'Acció Exterior i Govern Obert han donat la benvinguda a la segona sessió i cloenda del cicle de Bona governança dels ens locals i la innovació del sector públic. Laura Foraster i Lloret, secretària general de DIPLOCAT, ha donat la benvinguda al participants i ha iniciat l'acte destacant la importància de la internacionalització del món local, el qual té un pes rellevant entre les entitats membres del consorci,  i ha assenyalat entre els objectius de l'entitat promoure "el diàleg internacional construint ponts entre Catalunya i la resta del món" i incentivar "l'estudi, l'anàlisi i l'intercanvi d'experiències internacionals i bones pràctiques". DIPLOCAT ha organitzat aquesta sessió per donar a conèixer alguns instruments que el Consell d'Europa i l'OCDE posen a disposició del ens locals i per conèixer de primera mà quina ha estat l'experiència de diverses administracions locals donat que, tal i com ha remarcat la secretària general, "vivim en l'època en què els projectes d'èxit són els que van de baix cap a d'alt, perquè cal la implicació de tothom per assolir els objectius globals".

Seguidament, Foraster ha cedit la paraula a la consellera d'Acció Exterior i Govern Obert, Victòria Alsina, qui en la seva intervenció ha destacat que la innovació en l'administració pública és necessària i s'ha de concretar. Alsina ha subratllat que el nou marc de governança implica "aprofitar la intel·ligència col·lectiva i fomentar la col·laboració públicoprivada", i ha afegit que "la pandèmia ens ha fet veure que hem d'aprofitar les dades. Els reptes locals són globals i els globals són locals i, per tant, la col·laboració amb els municipis és més imprescindible que mai".

Aquesta segona i darrera sessió del cicle ha comptat amb la participació de Cesare Colombo, tècnic del Centre d'Expertesa per al Bon Govern de la Direcció de Dignitat Humana, Igualtat i Governança del Consell d'Europa i de Mauricio Mejía, analista de polítiques de Govern Obert i Innovació a l'OCDE. Posteriorment, s'ha format una taula rodona de debat moderada per Àstrid Desset, vicepresidenta de l'àmbit de Projecció Exterior de l'Associació Catalana de Municipis (ACM) en la qual hi han participat com a ponents: Maria del Mar Zabala, directora general d'EUDEL i Pere Gutiérrez, Coordinador del Projecte VILAWATT de l'Ajuntament de Viladecans.

Cesare Colombo ha presentat els instruments que el Consell d'Europa ofereix per a la bona governança dels ens locals. En la seva explicació, ha indicat els 12 principis de bona governança democràtica que el Consell d'Europa defensa i ha identificat els instruments existents per fer complir cada principi. En aquest sentit, ha posat com exemple el Leadership Academy Programme i la Best Practice Programme for Local Governments ELoGE que s'emmarquen dins el segon principi, que recull la capacitat de reacció dels ens locals, és a dir, la capacitat d'adaptabilitat dels objectius, normes, estructures i procediments a les expectatives i necessitats legítimes de la ciutadania en un temps raonable. Tanmateix, Colombo ha centrat bona part de la seva exposició en donar a conèixer el Segell Europeu d'Excel·lència en Governança (ELoGE), un programa amb més de 10 anys d'implementació per promoure la bona governança entre les entitats locals, que ofereix un instrument per comparar els 12 principis del Consell d'Europa amb les pràctiques de treball de l'entitat local i premia aquelles entitats locals que major nivell de conformitat presenten amb els esmentats principis.

Mauricio Mejía, d'altra banda, ha presentat els instruments que l'OCDE posa a disposició dels ens locals per millorar en governança i innovació. En la seva majoria, són documents de guies i programes que donen suport als governs subestatals en el seu conjunt amb l'objectiu de donar veu a la ciutadania. El primer instrument del qual ha parlat, és una Recomanació de l'OCDE en Govern Obert adoptada el 2017 pel Consell i que va suposar el primer instrument jurídic internacional en aquest àmbit. Conté 10 provisions sobre Govern Digital i Innovació Pública i una idea que estan treballant, actualment, des de la Organització és el concepte d'Estat Obert que podria funcionar a nivell local d'una forma excepcional obtenint resultats més significatius que en el nivell nacional. Mejía ha explicat que elaboren estudis i guies de l'OCDE sobre Govern Obert en diverses ciutats i països i, a més, tenen una guia global sobre assemblees deliberatives. Aquesta ha tingut un impacte important dins i fora dels Estats membres de l'OCDE, i en són exemple Irlanda, amb l'Assemblea Ciutadana sobre el Matrimoni entre persones del mateix sexe, o França amb l'Assemblea sobre el Clima. Altrament, l'OCDE té altres instruments que es dirigeixen a donar suport als governs subestatals com són el Toolkit navigator en bones pràctiques o el DGREGIO (d'acompanyament i suport tècnic).

Posteriorment a les dues presentacions sobre les eines per a la bona governança dels ens locals i la innovació del sector públic, Àstrid Desset ha iniciat la taula rodona on s'han mostrat diverses experiències sobre l'ús d'alguns dels instruments presentats anteriorment. En aquest sentit, Maria del Mar Zabala ha explicat la implementació de l'ELoGE com a projecte de col·laboració entre EUDEL (associació de municipis bascos) i el Consell d'Europa en diversos governs locals que tenien una forta voluntat de millora en la bona governança i la innovació del sector públic. Per la quarta edició del programa, tenen l'objectiu d'actualitzar l'ELoGE i els 12 principis del Consell d'Europa en conformitat amb l'agenda 2030 de les Nacions Unides. La metodologia ELoGE està molt basada en les polítiques europees més avançades en matèria de transparència, participació, sostenibilitat i planificació, però també en l'autoavaluació i reconeixement de bones pràctiques entre municipis per tal de compartir experiències i incentivar altres governs locals a treballar per la millora de la governança i la innovació. El procés d'autoavaluació anual comporta una responsabilitat que permet estar constantment millorant per tal de no perdre el Segell emès pel Consell d'Europa. Des dels municipis bascos i, en concret, des d'EUDEL, la satisfacció ha estat molt positiva però, tot i així, Zabala ha reiterat la importància del treball que fan actualment per tal que aquells municipis que no van rebre el Segell, el puguin rebre aquest any. 

Des de Catalunya, Pere Gutiérrez ha explicat la seva experiència com a coordinador del projecte VILAWATT a l'Ajuntament de Viladecans, destacant-ne l'element participatiu i remarcant que la transició energètica i ecològica d'una societat no són possibles sense la participació ciutadana. VILAWATT es troba emmarcat dins les Urban Innovation Actions, finançades pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional. L'objectiu del projecte és provar idees noves per al desenvolupament urbà sostenible en contextos complexes i va ser escollit entre els 3 finalistes de 378 projectes presentats en diverses ciutats europees juntament amb Gothenburg i Paris. El projecte recull els Objectius pel Desenvolupament Sostenible, i una de les seves accions més significatives ha estat la creació del consorci publicoprivat VILAWATT que treballa per l'energia verda i sostenible promovent la sobirania energètica i la participació ciutadana. El consorci presta serveis tals com la rehabilitació energètica d'edificis, d'assessorament i formació, subministrament energètic i fins i tot, tenen una moneda pròpia que significa un element participatiu i divulgatiu important en el projecte.

En conclusió, la jornada ha evidenciat la necessitat que l'administració local segueixi treballant per assolir el govern obert, incorpori la participació ciutadana i doni suport a les polítiques de transparència activa. Les eines que tant des del Consell d'Europa com des de la OCDE posen a l'abast dels governs locals per tal de treballar en favor de la bonda governança i la innovació al sector públic, són un bon exemple a seguir i uns instruments a tenir en compte.

Enllaços relacionats